אפקט לינדי הוא עקרון שלפיו: ככל שמשהו שורד יותר זמן, כך הסיכוי שהוא ימשיך לשרוד בעתיד גבוה יותר. למה זה חשוב ואיך זה קשור להשקעות? כי אם משהו מצליח להחזיק מעמד הרבה זמן, הוא כנראה יותר יציב מהדברים החדשים שצצים מסביבו.

לדוגמה, מה לדעתכם ישרוד יותר זמן: הפירמידות במצרים, שקיימות כבר אלפי שנים, או בניין חדש שמקימים עכשיו במרכז העיר? לא צריך להיות גאון כדי לנחש את התשובה.

אפקט לינדי לא עוסק רק בהיסטוריה – זה כלי מצוין שיכול לעזור לנו בהשקעות, בלבחור את החברות שיספקו לנו תשואות לאורך זמן (שלא כמו טרנדים חולפים).

הסיבה שהחברות הכי וותיקות שורדות כלכך הרבה זמן, היא "תעלות מגן".

תעלות מגן הן היתרונות התחרותיים שיש לחברות הללו, שמגנים עליהן מפני מתחרים חדשים. תחשבו על זה כמו תעלות המגן ששמרו על הארמונות בימי הביניים – מי שניסה להיכנס, יאכלו אותו התנינים.

תעלות המגן של החברות הכי וותיקות, מספקות להן הגנה דומה – רק שבמקום תעלת מים עם תנינים, יש להן תעלות מגן עסקיות.

כאן נכנס פרדוקס הפסדי הון: הרבה משקיעים נרתעים מהשקעה בחברות ותיקות ומבוססות, כי התשואות שלהן נראות נמוכות יותר לעומת חברות חדשות עם "פוטנציאל צמיחה" גבוה. אבל דווקא ההימנעות הזו עלולה לפגוע בתשואה שלהם בטווח הארוך, כי החברות הוותיקות הן אלה ששורדות ונותנות תשואה יציבה לאורך שנים.

רק חשוב להבין שלא כל תעלה כזו, בהכרח תוביל לרווחים בטווח הארוך.

כמה דוגמאות לתעלות מגן:

  1. רגולציה: בבנקאות למשל, קשה מאוד להקים בנק חדש. תהליך הרישוי יקר, מסובך ולעיתים בלתי אפשרי. זה שומר על הבנקים הגדולים, ממתחרים חדשים.

  2. השקעה הונית: פיתוח תרופה חדשה עולה מאות מיליונים, ואם אין לכם את המשאבים האלה, תוכלו לשכוח מזה. החברות הגדולות שולטות בתעשייה כי הן כבר עשו את ההשקעה הזו והיום הן קוצרות את הפירות.

  3. מותגים: מכירים את זה שיש אנשים שקונים רק מוצרים של אפל? הטלפון שלהם, המחשב, האוזניות… זה קורה כי אפל הם מותג מאוד חזק עם לקוחות מאוד נאמנים. אם יש מותג שבנה את המוניטין שלו במשך עשרות שנים, זו תעלת מגן שומרת עליו. המתחרים החדשים לא יצליחו להדביק אותו בלי להשקיע המון זמן וכסף בפרסום ובשיווק.

  4. יכולת ייצור ורשתות הפצה: לחברות כמו אמזון או וולמארט יש מערכות לוגיסטיות מתקדמות, זו תעלת מגן של ממש. יש להן את היכולת להגיע לכל מקום, תוך שהן מקשות על כל המתחרים האחרים שלהן מלהתחרות בהן.

איך לנצל את אפקט לינדי בהשקעות שלכם?

כפי שראינו, מה ששורד לאורך זמן, ככל הנראה יציב יותר וניתן להשתמש בזה כשאתם בוחנים השקעות.

  1. השקיעו בחברות ותיקות עם תעלות מגן: אם חברה שרדה כבר עשרות שנים ויש לה יתרונות ברורים (טכנולוגיות מוכרות, שוק יציב, מותג חזק), היא כנראה תישאר כאן לעוד הרבה זמן. מיקרוסופט, למשל, לא הולכת להיעלם בקרוב: בעיקר בזכות המערכות שלה כמן Windows ו- Office שקיימים כמעט בכל מחשב בעולם.

  2. תעשיות בסיסיות: תמיד יהיה ביקוש לתעשיות בסיסיות כמו מזון, תקשורת, בריאות ואנרגיה. התעשיות האלה מתפקדות גם כשיש חוסר יציבות כלכלית. לא משנה איזה משבר כלכלי יהיה, אנשים תמיד צריכים לאכול, טיפול רפואי, ואנרגיה.

  3. הימנעו מטרנדים: הרבה פעמים הטרנד החם מספק את התשואות הכי גבוהות, אבל הם לא בהכרח שורדים. מה שהיום "טרנדי" לא אומר שיהיה כאן מחר. תתמקדו בעסקים שבנויים על יסודות יציבים, ולא במשהו שאפשר למצוא בכל פינה תחת הכותרת "הזדמנות מיוחדת".

ההשקעות שלכם לא צריכות להיות רק עניין של מספרים. צריך להבין גם מה שורד את מבחן הזמן ומה לא.

אם אתם רוצים ללמוד איך לא לפספס את ההזדמנויות הנכונות ולהימנע מהשקעות שיכולות להיתקע לאורך זמן, אני ממליץ לכם לקרוא את הספר שלי ולצפות בקורס ההשקעות שלי.

ובפעם הבאה שאתם בוחנים השקעה, תחשבו: "האם לחברה הזו יש תעלות מגן שבאמת שומרות עליה?" אם התשובה היא "כן", כנראה שאתם על הדרך הנכונה.

דילוג לתוכן